متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
شرح وظایف مرکز پایش مراقبت های درمانی MCMC
هدف کلی :
ساماندهی پایش و نظارت بر ارائه خدمات درمانی، از طریق ارتباط موثر و اثربخش ،تسریع در ارائه خدمات، ارتقای کیفیت خدمات ، اصلاح فرآیندها و مدیریت یکپارچه
اهداف اختصاصی
شایان ذکر است کلیه فرایند های این مرکز از طریق سامانه MCMC به نشانی MCMC.EMS.GOV.IR صورت می پذیرد.
شرح وظیفه مرکز هدایت عملیات بحران EOC( Emergency Operations Center)
مرکز هدایت عملیات بحران( EOC) دانشگاه، مکانی است که در آن کلیه ارکان دانشگاه (ستاد مرکزی حوادث غیر مترقبه دانشگاه) در یک مکان مستقر و با استفاده از کلیه منابع و ظرفیت های دانشگاه اقدام شایسته در مدیریت بحران انجم دهند. یک EOC توانمند مکانی است که بتواند کلیه استعدادهای خود را در دسترس داشته باشد تا با استفاده از آن قادر باشد نسبت به رفع و یا کاهش مشکلات و معضلات پیش آمده اقدام نماید
EOC مرکزی برای مدیریت و پاسخ دهی به فعالیت ها است. ستاد هدایت عملیات بحران برخلاف تصور هرگز به فرومندهی سانحه و انجام عملیات مشغول نخواهد بود بلکه موارد مورد نیازبرای بحران را برنامه ریزی و از آن پشتیبانی می کند و از ستاد فرماندهی بحران که مرتبط با آن است حمایت می کند. ستاد هدایت عملیات بحران قلب و مغز مدیریت بحران و یکی از ارکان مهم آن است و در واقع مسئول تصمیمات استراتژیک بحران می باشد و تصمیمات عملیاتی را بر عهده سطوح پائین تر می گذارد.
انواع بحران
به طور کلی انواع بحران های معمول و مطرح در دنیا، بدین قرار می باشند: زمین لرزه، آتشفشان، موج های دریایی ناشی از زلزله، گردبادهای استوایی)طوفان(،طغیان، شکافتن زمین، آتش سوزی طبیعی جنگل ها و بیشه ها، خشکسالی، بیماری های شایع، تصادفات عمده، شورش های اجتماعی و بحران های ناشی از جنگ.
خصوصیات بحران
-1 بحران بیشتر یک وضعیت اضطراری و آنی است، تا یک حالت مزمن . و زمان آن نامشخص است
-2 بحران موجب تغییر رفتار و سلوک می شود ،و اکثراً آثار پاتولوژیکی مانند: یأس، کاهش بهره وری، فرار از مسئولیت و عذرتراشی دارد.
-3 بحران هدف های اشخاص درگیر را مورد تهدید قرار می دهد.
-4 بحران یک وضعیت نسبی ادراکی است، یعنی رویدادی که ممکن است به وسیلة یک طرف بحران تشخیص داده شود،و برای طرف دیگرممکن است غیرقابل تشخیص باشد.
5 - بحران در ارگانیسم بدن فشار ایجاد می کند، و موجب خستگی و تشویش می گردد.
شرح وظایف مرکز هدایت عملیات بحران:
3- هماهنگ کننده در سیستم اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان
4- ایجاد بانک اطلاعاتی آماری از حوادث ویژه بصورت روزانه، ماهیانه و مقایسه با گزارشات آماری مراکز پلیس- پزشکی قانونی و. . .
5- پیگیری و دریافت گزارشات حوادث ویژه و غیرمترقبه از مراجع ذیربط
6-اطلاع رسانی و اعلام ایجاد آمادگی به مراکز اورژانس و سایر مراکز امدادی، بهداشتی و درمانی درزمان وقوع حوادث و بلایا به منظور مرتفع نمودن نیازهای بهداشتی و درمانی مصدومین وبیماران
7- نظارت و ارزیابی برعملکرد مراکز اورژانس بیمارستانی
8- انجام فعالیت به صورت شبانه روزی درراستای هماهنگی، دریافت و ثبت اطلاعات
حوادث ویژه قابل گزارش :
1- حوادث ترافیکی با بیش از 4 مصدوم
2- حوادث ترافیکی با بیش از2 فوتی
3- حوادث ترافیکی با ترکیبی از موارد فوق
4- حوادث ترافیکی زنجیره ای بیش از سه خودرو
5- انواع مسمومیت ها( الکل و CO و...)
6- بمب گذاری و هر نوع انفجار مواد آتش زا و خطرناک
7- حوادث غیر مترقبه
8- حوادث مربوط به اماکن خاص
9- حوادث گروگان گیری
10- سقوط هواپیما یا بالگرد
11- هرگونه نشست و تحصن
12- حوادث تروریستی
13- آلودگی آب و هوا
14- فوت یا جراحت افراد شاخص در استان
15- فوت مشکوک
16- خودکشی حتی 1 مورد
17- موارد مربوط به تیر اندازی اعم از مجروح و فوتی
18- حوادث بهداشتی محیطی یا شغلی
اجزاء ستاد هدایت عملیات بحران
1 اولین جزء کارکنان هستند:
باید بطور مناسب ورزیده و توانایی فکر کردن خلاق و ایجاد سناریوی گوناگون را داشته باشند.
2 دومین جزء مهم ارتباطات است.
سیستم ارتباطات باید طوری باشد تا اطلاعات لازم و همچنین دستورات استراتژیک، بدون هیچ مشکلی به ستاد هدایت عملیات بحران وارد یا خارج گردد. بعبارتی مسیر اطلاعات باید یک مسیر پیوسته باشد.
هدف ایجاد ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه
هدف کلی: ساماندهی و همانگی درون بخشی و بین بخشی جهت مقابله با بلایا و نیز مشاهده روزانه عملکرد واحدهای مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی می باشد
اهداف اختصاصی:
1- کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث
2- ارتقاء کیفی سیستم نظارتی برعملکرد اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی
3- افزایش میزان مشارکت و تعامل بین بخشی بخصوص در زمان بروز حوادث و بلایا
4- ایجاد هماهنگی جهت اعزام تیمهای اضطراری در زمان ضرورت
5- ایجاد بانک جامع اطلاعات آماری از حوادث و سوانح
6- تهیه و تدوین سناریوی مانورهای مختلف
7- اجرای مانور
8- برقراری سیتم هشدار سریع
9- ایجاد سیتم ارتباطی مناسب بین رده های فرماندهی ، تیمهای عملیاتی و سایر واحدها
10- استفاده کاربردی و مناسب از اطلاعات موجود در ستاد
فعالیتها
الف ) پیش از وقوع حادثه ب ) هنگام وقوع حادثه ج ) پس از وقوع حادثه
پیش از وقوع حادثه
الف) : - تهیه بانک اطلاعاتی کامل متولیان حوادث غیرمترقبه
تعیین رده های فرماندهی و جانشین آنها در حوادث و ارسال به فرمانده عملیات بحران دانشگاه
- اجرای مانورهای آمادگی در حوادث- برگزاری دوره های آموزشی مدیریت بحران- مستند سازی فعالیتها در قالب صورتجلسه و گزارشات- تشکیل جلسات ستاد حوادث دانشگاه به صورت ماهانه-نصب پوستر حوادث ویژه در کلیه مراکز بهداشتی – درمانی -آمادگی واحد های مختلف شبکه جهت مقابله با حوادث از جمله نقلیه ، انبار -تشکیل جلسات و تعامل موثر با ارگانهای برون سازمانی ( هلال احمر ، سپاه ، نیروی انتظامی ، بسیج ، آتش نشانی و ... )
ب ) هنگام وقوع حادثه
- تشکیل جلسات اضطراری ستاد حوادث دانشگاه - مدیریت بحران بر اساس پروتکل ها و شرح وظایف موجود
- اعزام ، فراخوان و آماده باش نیروها - اطلاع رسانی به متولیان ستاد حوادث درون و برون سازمانی
ج ) پس از وقوع حادثه
- بازنگری و تدوین تجربیات
- برنامه های ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه
برنامه های ستاد هدایت عملیات بحران در سه بخش آموزشی و عملیاتی و مدیریتی تدوین میشود و در طول سال اجرا می گردد.
الف) در بخش آموزش:
تدوین برنامه های آموزشی -برگزاری کارگاههای مختلف در زمینه مدیریت بحران در سه سطح مدیران ارشد- بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی، پزشکان عمومی و متخصصین و اعضاء هیئت علمی - آموزش و ساماندهی تیم های عملیاتی مختلف- تریاژ
ب) در بخش عملیات :
تدوین برنامه های عملیاتی - برگزاری مانور در سطوح مختلف (دور ممیزی- مقیاس کوچک- مقیاس بزرگ)
برگزاری مانور در کلیه بیمارستانها مرکز استان - برگزاری مانور در کلیه شهرستانهای استان - برگزاری مانور بزرگ دانشگاه - اجرای اقدامات عملیاتی وزارتخانه و مصوبات کارگروه آمادگی استان
ج) در بخش مدیریت :
تدوین برنامه های مدیریتی - تشکیل جلسات کارگروه - تشکیل جلسات کمیته های تخصصی کارگروه
تشکیل جلسات برون سازمانی و برون بخشی -