شرح وظایف مرکز پایش مراقبت های درمانی MCMC

هدف کلی :

ساماندهی پایش و نظارت بر ارائه خدمات درمانی، از طریق ارتباط موثر و اثربخش ،تسریع در ارائه خدمات، ارتقای کیفیت خدمات ، اصلاح  فرآیندها و مدیریت یکپارچه

 

اهداف اختصاصی

  • هدایت و ساماندهی انتقال بیماران از مراکز درمانی  بین شهری و بین استانی  ، همچنین در بین بیمارستانهای سطح شهر قم (اخذ پذیرش بین بیمارستانی شهر ، شهرستان و خارج استان ) بر اساس دستورالعمل اعزام بیماران
  • نظارت مستمربر فعالیت و عملکرد اعزام بیماران اورژانس در مراکز درمانی سطح  شهرستان ( دولتی ، خصوصی ) بطور شبانه روزی و در اسرع وقت .
  • هماهنگی و اخذ پذیرش در اعزام بیماران اورژانس این مراکز  و همچنین  بیماران نیازمند از استانها و شهرهای مجاور
  • پیگیری موارد عدم پذیرش بیماران اورژانس و اطلاع  وارتباط با مسئولین محترم دانشگاه  در جهت رفع مشکلات موجود  و پذیرش بیماران .
  • توزیع هدفمند بیماران در بین بیمارستانهای سطح شهر
  • تهیه آمار و اطلاعات مورد لزوم از بیمارستانهای دانشگاهی  و غیر دانشگاهی  سطح استان( کرونا ، مسمومیت ها و ...)
  • پایش حضور  پزشکان 
  • همکاری با ستاد حوادث غیر مترقبه (اعلام آماده باش به بیمارستانهای نزدیک به محل حادثه ، جابجایی بیماران از بیمارستانهای نزدیک محل حادثه به سایر بیمارستانها ، جمع آوری مشخصات مصدومان و آمار مراجعین ، شرکت در توزیع و تریاژ بیماران و مصدومان)
  • ارتقاء عملکرد سیستم مراکزپیام  (دیسپچ  )  با توجه به اطلاع از تخصص و ظرفیت های بیمارستانها (  نظام ارجاع )
  • نظارت بر اورژانس بیمارستان های سطح شهر ازطریق دوربین های مداربسته بیمارستانی
  • پایش بیمارستان ها از طریق اتصال بیمارستان های استان به سامانه پایش داده های مرکز پایش واستفاده از اطلاعات نرم افزار مرکزپایش
  • پیگیری وضعیت مادران و کودکان پرخطر بستری در بیمارستان های استان
  • نظارت برحضورمتخصصین واعلام برنامه حضورو کشیک ومرخصی متخصصین بصورت ماهانه به مرکز پایش
  • نظارت بر ورود اطلاعات روزانه و پایان شیفت و تکمیل صحیح فرمهای موجوددرسامانه mcmc
  • نظارت برورود اطلاعات مادران وکودکان پرخطر وبیماری های واگیر
  • پاسخ دهی به تماس های تلفنی مرکز پایش و بیمارستان به نحو مطلوب در تمام ساعات شبانه روز
  • نظارت برکمبودهای دارویی و وسایل مصرفی وخرابی تجهیزات واعلام موارد درسامانه
  • پاسخ مستند ومناسب به شکایات ارسالی از معاونت محترم درمان
  • پیگیری مستقیم مادران پرخطر شدید بستری دربیمارستان به خصوص درموارد نیاز به اعزام
  • همکاری در اخذ پذیرش با مرکز پایش مراقبت های درمانی  (MCMC) به ویژه افزایش همکاری در خصوص تخت های ویژه بیمارستانی جهت پیشگیری از اتلاف وقت طلایی بیماران
  • آمادگی دخالت مستقیم و سریع در هماهنگی و ارائه خدمت در حوادث و بحرانها از جمله زلزله ، انفجار ، حوادث ترافیکی ، سوانح هوایی و.....
  • دریافت آمار و اطلاع از وضعیت تخت های ویژه بیمارستان ها در هر شیفت کاری.
  • دریافت گزارش روزانه از مراکز درمانی دانشگاهی و غیر دانشگاهی

شایان ذکر است کلیه  فرایند های این مرکز از طریق سامانه MCMC به نشانی MCMC.EMS.GOV.IR صورت می پذیرد.

 

 

شرح وظیفه مرکز هدایت عملیات بحران  EOC( Emergency Operations Center)   

مرکز هدایت عملیات بحران( EOC)  دانشگاه، مکانی است که در آن کلیه ارکان دانشگاه (ستاد مرکزی حوادث غیر مترقبه دانشگاه) در یک مکان مستقر و با استفاده از کلیه منابع و ظرفیت های دانشگاه اقدام شایسته در مدیریت بحران انجم دهند. یک EOC توانمند مکانی است که بتواند کلیه استعدادهای خود را در دسترس داشته باشد تا با استفاده از آن قادر باشد نسبت به رفع و یا کاهش مشکلات و معضلات پیش آمده اقدام نماید

EOC مرکزی برای مدیریت و پاسخ دهی به فعالیت ها است. ستاد هدایت عملیات بحران برخلاف تصور هرگز به فرومندهی سانحه و انجام عملیات مشغول نخواهد بود بلکه موارد مورد نیازبرای بحران را برنامه ریزی و از آن پشتیبانی می کند و از  ستاد فرماندهی بحران که مرتبط با آن است حمایت می کند.  ستاد هدایت عملیات بحران قلب و مغز مدیریت بحران و یکی از ارکان مهم آن است و در واقع مسئول تصمیمات استراتژیک بحران می باشد و تصمیمات عملیاتی را بر عهده سطوح پائین تر می گذارد.

انواع بحران

به طور کلی انواع بحران های معمول و مطرح در دنیا، بدین قرار می باشند: زمین لرزه، آتشفشان، موج های دریایی ناشی از زلزله، گردبادهای استوایی)طوفان(،طغیان، شکافتن زمین، آتش سوزی طبیعی جنگل ها و بیشه ها، خشکسالی، بیماری های شایع، تصادفات عمده، شورش های اجتماعی و بحران های ناشی از جنگ.

 

خصوصیات بحران

-1 بحران بیشتر یک وضعیت اضطراری و آنی است، تا یک حالت مزمن . و زمان آن نامشخص است

-2 بحران موجب تغییر رفتار و سلوک می شود ،و اکثراً آثار پاتولوژیکی مانند: یأس، کاهش بهره وری، فرار از مسئولیت و عذرتراشی دارد.

-3 بحران هدف های اشخاص درگیر را مورد تهدید قرار می دهد.

-4 بحران یک وضعیت نسبی ادراکی است، یعنی رویدادی که ممکن است به وسیلة یک طرف بحران تشخیص داده شود،و برای طرف دیگرممکن است غیرقابل تشخیص باشد.

5 - بحران در ارگانیسم بدن فشار ایجاد می کند، و موجب خستگی و تشویش می گردد.

 

شرح وظایف مرکز هدایت عملیات بحران:

  1. -    ساماندهی وهماهنگی درون بخشی و بین بخشی درزمان وقوع بحران .
  2. -     مهمترین مرجع تصمیم گیری و هدایت و رهبری درشرایط بحران،

3- هماهنگ ‏کننده در سیستم اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان

4- ایجاد بانک اطلاعاتی آماری از حوادث ویژه بصورت روزانه، ماهیانه و مقایسه با گزارشات آماری مراکز پلیس- پزشکی قانونی و. . .

5- پیگیری و دریافت گزارشات حوادث ویژه و غیرمترقبه از مراجع ذیربط

6-اطلاع ‏رسانی و اعلام ایجاد آمادگی به مراکز اورژانس و سایر مراکز امدادی، بهداشتی و درمانی درزمان وقوع حوادث و بلایا به منظور مرتفع نمودن نیازهای بهداشتی و درمانی مصدومین وبیماران

7- نظارت و ارزیابی برعملکرد مراکز اورژانس بیمارستانی

8- انجام فعالیت به صورت شبانه روزی درراستای هماهنگی، دریافت و ثبت اطلاعات

 

حوادث ویژه قابل گزارش :

1- حوادث ترافیکی با بیش از 4 مصدوم 

   2- حوادث ترافیکی با بیش از2 فوتی 

    3- حوادث ترافیکی با ترکیبی از موارد فوق 

   4- حوادث ترافیکی زنجیره ای بیش از سه خودرو 

5-  انواع مسمومیت ها(  الکل و CO و...)

6- بمب گذاری و هر نوع انفجار مواد آتش زا و خطرناک  

7- حوادث غیر مترقبه    

8- حوادث مربوط به اماکن خاص 

   9- حوادث گروگان گیری

10- سقوط هواپیما یا بالگرد  

11- هرگونه نشست و تحصن

12- حوادث تروریستی

13- آلودگی آب و هوا

14- فوت یا جراحت افراد شاخص در استان

    15- فوت مشکوک

16- خودکشی حتی 1 مورد

17- موارد مربوط به تیر اندازی اعم از مجروح و فوتی   

  18- حوادث بهداشتی محیطی یا شغلی

 

 اجزاء ستاد هدایت عملیات بحران

1    اولین جزء کارکنان هستند:

 باید بطور مناسب ورزیده و توانایی فکر کردن خلاق و ایجاد سناریوی گوناگون را داشته باشند.

2     دومین جزء مهم ارتباطات است.

سیستم ارتباطات باید طوری باشد تا اطلاعات لازم و همچنین دستورات استراتژیک، بدون هیچ مشکلی  به ستاد هدایت عملیات بحران وارد یا خارج گردد. بعبارتی مسیر اطلاعات باید یک مسیر پیوسته باشد.

 

هدف  ایجاد ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه

هدف کلی: ساماندهی و همانگی درون بخشی و بین بخشی جهت مقابله با بلایا و نیز مشاهده روزانه عملکرد واحدهای مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی می باشد

 

اهداف اختصاصی:

1- کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث

2- ارتقاء کیفی سیستم نظارتی برعملکرد اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی

3- افزایش میزان مشارکت و تعامل بین بخشی بخصوص در زمان بروز حوادث و بلایا

4- ایجاد هماهنگی جهت اعزام تیمهای اضطراری در زمان ضرورت

5- ایجاد بانک جامع اطلاعات آماری از حوادث و سوانح

6- تهیه و تدوین سناریوی مانورهای مختلف

7- اجرای مانور

8- برقراری سیتم هشدار سریع

9- ایجاد سیتم ارتباطی مناسب بین رده های فرماندهی ، تیمهای عملیاتی و سایر واحدها

10- استفاده کاربردی و مناسب از اطلاعات موجود در ستاد

 

فعالیتها

  الف ) پیش از وقوع حادثه          ب ) هنگام وقوع حادثه               ج ) پس از وقوع حادثه

 

پیش از وقوع حادثه         

الف) : - تهیه بانک اطلاعاتی کامل متولیان حوادث غیرمترقبه

تعیین رده های فرماندهی و جانشین آنها در حوادث و ارسال به فرمانده  عملیات بحران دانشگاه

-         اجرای مانورهای آمادگی در حوادث-  برگزاری دوره های آموزشی مدیریت بحران-  مستند سازی فعالیتها در قالب صورتجلسه و گزارشات- تشکیل جلسات ستاد حوادث دانشگاه به صورت ماهانه-نصب پوستر حوادث ویژه در کلیه مراکز بهداشتی – درمانی -آمادگی واحد های مختلف شبکه جهت مقابله با حوادث از جمله نقلیه ، انبار -تشکیل جلسات و تعامل موثر با ارگانهای برون سازمانی ( هلال احمر ، سپاه ، نیروی انتظامی ، بسیج ، آتش نشانی و ... )

 

ب ) هنگام وقوع حادثه

   - تشکیل جلسات اضطراری ستاد حوادث دانشگاه - مدیریت بحران بر اساس پروتکل ها و شرح وظایف موجود

- اعزام ، فراخوان و آماده باش نیروها - اطلاع رسانی به متولیان ستاد حوادث درون و برون سازمانی

  • بکارگیری تجهیزات و نیروها متناسب با حادثه - ارتباط فعال با ستاد هدایت عملیات بحران تهران و زنجان بعنوان قطب - ثبت دقیق گزارش اقدامات انجام شده
  •  

ج ) پس از وقوع حادثه

-        بازنگری و تدوین تجربیات

 

-            برنامه های ستاد هدایت عملیات بحران دانشگاه

    برنامه های ستاد هدایت عملیات بحران در سه بخش آموزشی و عملیاتی و مدیریتی تدوین میشود و در طول سال اجرا می گردد.

الف) در بخش آموزش:

 تدوین برنامه های آموزشی -برگزاری کارگاههای مختلف در زمینه مدیریت بحران در سه سطح مدیران ارشد- بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی، پزشکان عمومی و متخصصین و اعضاء هیئت علمی - آموزش و ساماندهی تیم های عملیاتی مختلف- تریاژ

ب) در بخش عملیات :

 تدوین برنامه های عملیاتی - برگزاری مانور در سطوح مختلف (دور ممیزی- مقیاس کوچک- مقیاس بزرگ)

  برگزاری مانور در کلیه بیمارستانها مرکز استان -   برگزاری مانور در کلیه شهرستانهای استان -  برگزاری مانور بزرگ دانشگاه -  اجرای اقدامات عملیاتی وزارتخانه و مصوبات کارگروه آمادگی استان

ج) در بخش مدیریت :

  تدوین برنامه های مدیریتی - تشکیل جلسات کارگروه - تشکیل جلسات کمیته های تخصصی کارگروه

 تشکیل جلسات برون سازمانی و برون بخشی -