آمار بازديد کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 5961
بازديدکنندگان امروز: 110
کل بازديدکنندگان: 10400092
بازديدکنندگان آنلاين: 8
زمان بارگزاري صفحه: 0.8580 ثانيه
معرفی

«‌  ستاد هدايت ، اطلاع رساني و رسيدگي به امور درمان دانشگاه  »

رئیس ستاد هدايت و اطلاع رسانی به امور درمان: رياست محترم دانشگاه  جناب آقای دکتر ابولفضل ایرانی خواه
 معاونت محترم درمان دانشگاه:  جناب آقای دکتر محمد رضا مظفری 
مدیر محترم حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه: جناب آقای دکتر محمد جواد  باقری
کارشناس مسئول  ستاد هدایت:  ولی الله صمدی




مقدمه:
   اصلی ترین وظیفه دانشگاه های علوم پزشکی کمک به تامین سلامت شهروندان و تلاش برای ارتقای آن در ابعاد مختلف بوده و همه اقدامات و برنامه ریزی های مسئولین برای رسیدن به این هدف متعالی و ایجاد و توسعه  زیرساخت ها و الزامات آن صورت می گیرد. در این میان فراهم آوردن خدمات درمانی، اصلی ترین بخش از این تکلیف قانونی دانشگاه های علوم پزشکی بوده که وظیفه تامین مناسب آن در بخش های دولتی و نظارت جدی و دقیق در بخش های غیردولتی مهم ترین وظیفه معاونت درمان است.

ماهیت مستمر و پیوسته خدمات درمانی در حوزه های مختلف از جمله بخش های اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی و آمار روزافزون افراد نیاز مند به خدمات فوریتهای پزشکی در بخش های مختلف که به صورت بیست و چهار ساعته بروز میکند و امکانات مختلفی که در بخش های دولتی و غیر دولتی برای پاسخ گویی به این امر مهم تدارک دیده شده است، نیاز به هماهنگی و نظارت جدی(به خصوص در ساعات غیر اداری¬)دارد. لذا درجهت حل مشکلاتی که باعث ایجاد نارضایتی برخی از مراجعین می گردد ، نیاز به وجود مرکزی جهت ساماندهی واطلاع رسانی امور درمان   به طور شبانه روزی احساس  و بدین ترتیب ستاد هدایت و اطلاع رسانی امور درمان با سه مشخصه مسئولیت پذیری، مشارکت در امر نظارت و هماهنگی درون بخشی و برون بخشی  و در سه سطح مدیریتی هیئت رئیسه دانشگاه، معاونت درمان و سرپرست تیم عملیاتی ستاد ، مورد تصویب هیئت رئیسه قرارگرفته و رسماً شروع به فعالیت نمود.

 

جایگاه ستاد هدایت و اطلاع رسانی درمان

بنا بر آنچه گفته شد، شرایط خاص استان قم و تاکید رئیس محترم دانشگاه برای ارائه ارائه بهترین خدمات اورژانسی در کمترین زمان ممکن و لزوم نظارت و پیگیری شبانه روزی اتفاقاتی که حوزه درمان را تحت تاثیر خود قرار می دهد، و نیاز دانشگاه به چشم بیدار و گوش شنوا در تمام ساعات شبانه روز، ستاد هدایت و اطلاع رسانی امور درمان را از جایگاه ویژه ای برخوردار کرده است.  در واقع تنها واحد ستادی فعال در شبانه روز که قادر به برقراری ارتباط و انجام هماهنگی های لازم با معاونت ها و مراکز مختلف دانشگاه ، بخشهای غیر دولتی، مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی، ستادهدایت درمان و EOC استانهای همجوار، مرکز هدایت عملیات بحران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  و سایر سازمانهای امدادی استان، قطب، وکشور می باشد، ستاد هدایت و اطلاع رسانی امور درمان و EOC است.
بدون شک وجود ستاد هدایت و EOC  قوی ، پویا ، مسئولیت پذیر، کارآمد ، معتمد و مورد حمایت از نیازهای اساسی دانشگاه بوده و می تواند رافع دغدغه های مردم و مسئولین در ساعات غیر اداری و تعطیلات باشد.


اهداف:


الف: هدف کلی
بازیابی سلامت بیماران و مصدومان نیازمند به خدمات فوریتی با بهترین کیفیت و کوتاه ترین زمان ممکن و جلب رضایت گیرندگان خدمت در این بخش حیاتی.

ب: اهداف ویژه
۱.    افزایش رضایتمندی بیماران و مراجعین به بخش های اورژانس.
۲.    اطلاع رساني ، هدايت و راهنمائي بيماران در موارد مرتبط و رسیدگی به شکایات آنان
۳.    ایجاد پایگاه دائمی و بیست و چهارساعته جهت:

  • هماهنگی بین اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی.
  • مانیتورینگ ۲۴ ساعته وضعیت و عملکرد مراکز بهداشتی درمانی استان و گزارش مشکلات و موارد خاص و ویژه به مسئول مربوطه و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه کامل
  • مانیتورینگ ۲۴ ساعته وضعیت پزشکان مقیم و آنکال و پرسنل درمانی بیمارستان ها و مراکز آموزشی درمانی استان و گزارش موارد خاص به مقامات ارشد ستاد هدایت
  • هماهنگی بین بیمارستان های مختلف و پیگیری مشکلات و موارد خاص اتفاق افتاده در بیمارستان ها و مراکز آموزشی درمانی و استان
  • هماهنگی بین گروه های مختلف پزشکی و پیراپزشکی و ارائه دهندگان خدمات سلامت در حوزه ی فوریت ها ( بهداشت ، انتقال خون ، آزمایشگاههای خاص و....)
  • هماهنگی و اخذ پذیرش از بیمارستان های داخل و خارج استان.
  • انعکاس نیازها و کمبودهای مراکز به مسئولین دانشگاه.

۴.    ایجاد سیستم پایش و ارزیابی حسن ارائه خدمات درمانی از طریق بازدید مستمر از مراکز آموزشی درمانی، بیمارستان های غیر دولتی و سایر مراکز درمانی ( درمانگاه های شبانه روزی، مراکز آمبولانس خصوصی و....) بر اساس سیاست های ابلاغی دانشگاه و برنامه تدوین شده.
۵.    اطلاع رسانی سریع حوادث و رخدادهای مهم به مسئولین محترم(براساس پروتکل تنظیمی).
۶.    ارتقاءایمنی و بهبود وضعیت اعزام و ارجاع بيماران در بین مراکز درمانی استان و استانهای همجوار
۷.    پایش ON LINE ظرفیت های خالی در بخش های مختلف ( بخصوص اورژانس، بخش های ویژه و اطاق عمل ) در تمام مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی.
۸.    جمع آوری آمار و اطلاعات روزانه مربوط به بیماران، درصد اشغال تخت ها و...
۹.    پیگیری موارد خاص ارجاع شده از طرف مسئولین دانشگاه.
۱۰.    پیگیری نحوه حضور پزشکان آنکال و انجام مشاوره های تخصصی ارجاع شده توسط سوپروایزرهای مراکز درمانی.
۱۱.    انجام وظایف کارشناس EOC ( تا زمانی که واحد EOC و ستاد هدایت درمان تفکیک نشده)
۱۲.    شناسائی نقاط مشکل زا در فرآیندهای کاری و ارائه راهکار جهت اصلاح آن.
۱۳.    ایجاد یک سیستم نظارتی قوی با همکاری مسئولین بیمارستان ها.
۱۴.    پایش فعالیت موثر گروه های آموزشی دانشکده پزشکی و پرستاری در اورژانس ها و لزوم استفاده موثر از ظرفیت های آموزشی.
۱۵.    ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق در خصوص کارآیی مراکز درمانی بویژه در حوادث غیرمترقبه و بحران هایی که حوزه سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد.
۱۶.    همکاری و هماهنگی با اورژانس پیش بیمارستانی در توزیع بیماران اورژانسی بین مراکز درمانی با توجه به امکانات و وضعیت ضریب اشغال تخت آنان (بخصوص در حوادث با تعداد زیاد مصدومین)
۱۷.    پذیرش به بیماران شهر ها و استانهای همجوار با توجه به وضعیت بیمار و مرکز درمانی پس از هماهنگی با پزشک و سوپروایزر بیمارستان مبداء ومقصد
۱۸.    تکمیل فرم و ارسال فاکس حوادث قابل گزارش به مرکز هدایت عملیات بحران کشور( EOC )
۱۹.    آماده باش کامل برای هماهنگی و پاسخ سريع به حوادث غیر مترقبه و بحرانها با هماهنگی با مرکز اورژانس پیش بیمارستانی ، بیمارستانی و EOC دانشگاه ... بطوريكه در حادثه تصادف دو اتوبوس یزد و اصفهان در اتوبان قم و تهران و خروج قطار از ریل در مسیر قم کاشان و... ستاد هدايت عملكرد مناسبي ارائه نموده است.
۲۰.    ارزيابي كمي و كيفي و بررسي رضايتمندي بيماران از خدمات ارائه شده در اورژانسها
۲۱.    هماهنگي و ارتباط با سايرارگانها و سازمان ها درجهت تسريع خدمت رساني  به بيماران اورژانس(سازمان انتقال خون ، جمعیت هلال احمر ، آتش نشانس ، نیروی انتظامی و پليس راه ، واحد پيوند اعضاء و ... )
۲۲.    همكاري با گروه ها و تیمهای پژوهش وتحقيق در بخش هاي اورژانس
۲۳.    حضور منظم و فعال در شيفتهای ستاد هدايت مطابق برنامه
۲۴.    جوابگوئی به سوالات تلفنی در زمينه اطلاع رسانی و رسيدگی به شکايات .
۲۵.    ثبت کليه وقايع در دفتر گزارش روزانه ستاد .
۲۶.    شرکت در بازديدها و ارزيابی کارشناسی مطابق برناه تنظیمی و چک ليست ستاد و تنظيم گزارش بازديد
۲۷.    اجرای دقيق دستورالعملهای صادره در مورد ستاد هدايت 
۲۸.     تکمیل فرم روزانه اطلاعات ارسالی از مراکز درمانی و همچنین ثبت آمار روزانه مربوط به ماموریت های انجام شده و مشکلات و موارد قابل گزارش به صورت روزانه به معاون محترم درمان